Our Blog

Jan 03, 2012 | Posted by Maria Boundri | No Comments

«Γιατί το παιδί μου γράφει με το αριστερό;»

της Μαρίας Μπούνδρη.

Αναρωτιούνται πολλοί γονείς: «Πρέπει να το πιέσω να μάθει με το δεξί; Πρέπει να κάνω κάτι άλλο; Γιατί το δικό μου παιδί;;»

Πρέπει πρώτα απ’ όλα να διαβεβαιώσω ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για πρόβλημα που χρειάζεται να λύσουμε. Και εξηγούμαι.

Ο εγκέφαλός μας αποτελείται από δύο «κομμάτια». Το δεξί ημισφαίριο, το οποίο ελέγχει την αριστερή πλευρά του σώματός μας, και το αριστερό ημισφαίριο που ελέγχει τη δεξιά πλευρά μας. Λειτουργούν δηλαδή, «χιαστί». Εμείς δεν το συνειδητοποιούμε, γιατί τα ημισφαίρια επικοινωνούν μεταξύ τους με το μεσολόβιο, και έτσι δρουν συντονισμένα.

Κάθε ημισφαίριο, κάνει διαφορετική δουλειά, ωστόσο, την εντολή τη δίνει ένα από τα δύο, αυτό που είναι πιο ανεπτυγμένο. Το αριστερό, είναι εκείνο που συνήθως υπερέχει και έτσι, δίνει τις εντολές πιο εύκολα στο δεξί χέρι, το δεξί πόδι, το δεξί μάτι κλπ.

Ένας στους 10 ανθρώπους παγκοσμίως όμως, γεννιέται με το δεξί ημισφαίριο πιο ανεπτυγμένο, οπότε και εκείνο είναι που δίνει τις εντολές. Έτσι, για αυτό το παιδί είναι πιο εύκολο να γράφει με το αριστερό χέρι, να κλωτσάει με το αριστερό πόδι, κλπ. Παράλληλα όμως, υπερέχει στη δημιουργικότητα, τη φαντασία, το χιούμορ και την καλλιτεχνική έκφραση, καθώς για τις λειτουργίες αυτές υπεύθυνο είναι το δεξί ημισφαίριο.

Τα πάντα γύρω του όμως είναι φτιαγμένα για να διευκολύνεται η χρήση του δεξιού χεριού. Οι λαβές είναι στα δεξιά (στα ψαλίδια, στις φωτογραφικές μηχανές, στη βρύση, στην οδήγηση, κ.α.). Για το παιδί αριστερόχειρα συνεπώς είναι ανάποδα και γι’ αυτό πολλές φορές μπορεί να φαίνεται αδέξιο. Και σίγουρα αισθάνεται διαφορετικό και ίσως να μπερδεύεται: «Τα κάνω καλά;» Μην ξεχνάτε πως τα παιδιά μαθαίνουν παρατηρώντας τους μεγάλους. Βλέποντάς τους για παράδειγμα  να κρατάνε το πιρούνι με το δεξί χέρι, ίσως να προσπαθήσουν να κάνουν το ίδιο, να αποτύχουν και να ματαιωθούν.

Με το να το πιέζουμε να γράψει με το δεξί, ουσιαστικά, πάμε κόντρα στη φύση του. Το στρεσάρουμε χωρίς λόγο. Το κάνουμε να αισθάνεται ότι δε μπορεί να τα καταφέρει. Ενώ μπορεί… με το αριστερό όμως.

Χρειάζεται λοιπόν, να του πούμε ότι είναι φυσιολογικό κάποιους ανθρώπους να τους διευκολύνει το αριστερό και ότι αυτό δεν είναι ελάττωμα. Επίσης, να το ενισχύουμε, για να μάθει  να τα βγάζει  πέρα με τα καθημερινά μικροπροβλήματα. Ακόμη, μπορούμε να του πάρουμε δώρο χρηστικά αντικείμενα για αριστερόχειρες (ψαλίδια, χάρακες, ποντίκια  υπολογιστών, κ.α.) που πλέον κυκλοφορούν στο εμπόριο.

Categories: Άρθρα

Comments are closed.